In verbinding met je partner

Gepubliceerd op 27 juni 2026 om 10:54

"In de ander ontmoet je jezelf"                                      Uitspraak van o.a. Martin Buber.


Degene die ons laat zweven, is ook degene die ons met een smak op de grond kan doen belanden.
Vanuit de hechtingstheorie kun je dit uitleggen, omdat de mensen aan wie we ons hechten ook degenen zijn die ons het meest kunnen kwetsen.
Niet omdat zij perse iets verkeerd doen, maar omdat we emotioneel verbonden zijn geraakt en ons hart voor hen geopend hebben.

Onze partnerkeuze raakt vaak aan onze vroeg ontwikkelde overlevingsstrategieen.
Als verliefdheid gaat om datgene wat je mist in jezelf en vind bij de ander.
Is de vraag voor een gezonde relatie:" Kan ik liefhebben wie jij werkelijk bent, en niet alleen wat jij voor mij vervult?".
Dan heb je de ander niet nodig om jou compleet te maken, maar om je leven mee te delen.
Tegelijk leer je, in de ontmoeting met je partner delen van jezelf kennen die jij alleen nooit had ontdekt. Dat maakt je partner niet alleen een geliefde, maar ook een spiegel, een bondgenoot en soms een confronterende leermeester.🤍

Social media


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.